php چیست و چه استفاده ای دارد: بررسی جامع

php چیست
امروزه محبوبیت زبان های برنامه نویسی و علاقه مندی افراد بسیاری به برنامه نویس شدن بر کسی پوشیده نیست! اما چنانچه می خواهید قدم های محکمی در این حوزه بردارید، باید بدانید که به دلیل تطبیق پذیری و قابلیت های قوی، php مقدمه ای بر تمام زبان های برنامه نویسی دنیا می باشد و هنوز هم با گذشت سال های زیادی یکی از بهترین زبان های توسعه وب است. ما در این راهنما سعی بر این خواهیم داشت تا یک دید کلی همراه با ذکر جزئیات حساس از زبان php را به شما ارائه دهیم. پس همراه ما بمانید!
مفهوم php و کاربرد آن

php چیست؟

طراحی هر وب سایت به دو قسمت سمت کاربر و سرور تقسیم می شود که php یک نمونه قوی برای طراحی در سمت سرور است. این زبان برنامه نویسی، متخصصین را قادر می سازد تا بتوانند برنامه های وب پویا و تعاملی را با سهولت نسبی انجام داده و به راحتی مدیریت فرم ها را بدست بگیرند. php یک گزینه عالی برای ساخت وب سایت های HTML است که با استفاده از رابط های غنی، برنامه های کاربردی و مقیاس پذیری در وب، موقعیت خود را در دنیای برنامه نویسان مستحکم کرده است.
همچنین جالب است بدانید که نام اختصاری php در ابتدا به عنوان مخفف Personal Home Page روانه بازار شد، اما پس از گذشت یک مدت عبارت Hypertext Preprocessor به معنی پردازنده های ابر متن ریشه این نام گذاری در نظر گرفته شد. تاریخچه این زبان به زمان های 1994 برمی گردد که با وجود رقابت شدید زبان های برنامه نویسی دیگر تا به حال نزدیک به 8 نسخه موفق را تجربه نموده است.

برتری زبان php نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی جهان

همان طور که قبل تر نیز اشاره شد php یک زبان برنامه نویسی همه کاره برای انواع ویژگی های مد نظر برنامه نویسان امروزی می باشد که در ادامه مزایا نسبی آن با دیگر زبان ها را به صورت کامل مورد بحث قرار خواهیم داد.

1- رایگان بودن

از مزیت های قابل توجه و کاربرپسند زبان php متن باز بودن آن است که به واسطه این موضوع علاقه مندان می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای از ویژگی هایی مانند Frameworks، ابزارهای Debugging، پایگاه های داده و سایر قابلیت ها بهره ببرند.

2- کتابخانه های گسترده

یکی از ویژگی هایی که موجب اجرای روان و کارآمد وظایف شما خواهد بود، کدهای بهینه ای که از پیش نوشته شده در کتابخانه های غنی php می باشد. این کتابخانه ها نیاز توسعه‌دهندگان را به شروع کدنویسی از ابتدا کار را حذف کرده و آن ها را قادر می‌سازد تا کد را قرض بگیرند و یکپارچه سازی را انجام دهند.

3- سازگاری با پلتفرم و فناوری های متفاوت

سازگار بودن php با پلتفرم های مختلف دلیل محبوبیت این زبان در سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس است که آن را به یک گزینه ایده آل برای طیف گسترده ای از پروژه های توسعه وب تبدیل می کند.

4- حمایت جامعه بزرگ برنامه نویسان

قطعاً در هنگام استفاده از زبان php به دلیل شبکه پشتیبانی قوی و منابع مفیدی که دارد در طول فرآیند توسعه چالش ها را می توانید به سادگی از میان بردارید. این تبادل اطلاعات حرفه ای بسیار ارزشمند است و موجب صرفه جویی در زمان شما خواهد شد.

5- تعمیر و نگهداری آسان

وجود چارچوب هایی مانند Model View Controller (MVC) به تعمیر و نگهداری بهتر این زبان کمک بزرگی می کند و از طرفی می توانید با استفاده از مزیت سازگاری با پلتفرم های دیگر خصوصیات امنیتی بیشتری را به آن اضافه کنید.

6- سرعت بارگذاری کم

php یک برنامه نویسی شی گرا می باشد و به دلیل کدهای کارآمد و بهینه ای که ارائه می کند، سرعت قابل توجه ای در هنگام بارگذاری دارد. توجه کنید که این عمل باعث کاهش نرخ پرش وب سایت و دریافت یک امتیاز مثبت در روند سئو سایت نیز خواهد بود. همچنین جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات زبان php می تواند تا 382% سریع تر از Python و 195% سریع تر از زبان Ruby باشد.

7- ادغام با زبان های دیگر

اهمیت امکان ادغام با زبان های دیگر موجب می شود تا یک برنامه نویس مؤثرترین فناوری برای هر ویژگی خاص را پیدا کرده و کد نویسی آن را در پلتفرم های مختلف مانند ویندوز، لینوکس و macOS اجرا کند.

8- سازگار با خدمات ابری

برنامه های نوشته شده با زبان php قابلیت پشتیبانی توسط سرویس های ابری مختلف از جمله AWS Lambda را دارند که با این ویژگی می توان برنامه های php را بر روی یک سرور ابری مستقر کرد و به مقیاس پذیری مورد نظر خود دست یافت.
مزایا استفاده از زبان php

معایب زبان برنامه نویسی php

اگرچه با توجه به مزایا ذکر شده زبان برنامه نویسی php یک قدرت در دستان شما خواهد بود، اما باز هم به منظور بررسی بی طرفانه ایرادات احتمالی را در ادامه مطالب مورد بحث قرار خواهیم داد.

1- محبوبیت در حال کاهش

امکان یادگیری و تسلط سریع در زبان برنامه نویسی php موجب می شود تا کاربران مبتدی زیادی به سمت آموزش های این زبان کشیده شوند، به همین دلیل است که به ندرت حرفه ای ها به افزودن علم php ّبه مجموعه زبان های خود فکر می کنند!

2- عدم تطابق با فناوری های پیشرفته

در صورتی که پروژه شما به فناوری های پیشرفته ای مانند هوش مصنوعی نیاز داشته باشد، ممکن است زبان برنامه نویسی php انتخاب مناسبی برای شما نباشد. پس اگر احساس می کنید برنامه وب شما نیاز به یادگیری ماشینی خواهد داشت توصیه می کنیم زبان دیگری را جایگزین کنید.

3- نقض های امنیتی

امکان دسترسی به فایل متنی ASCII اسکریپت PHP موجب نگرانی هایی در موضوع امنیت محصولات مبتنی بر زبان برنامه نویسی php َشده است که توصیه می کنیم این جنبه را در خلال کد نویسی های خود به یاد داشته باشید.

4- ابزارهای Debugging محدود

اگر اندکی به تجربیات برنامه نویسان حوزه php دقت کنید دریافت خواهید کرد که اغلب آن ها از محدودیت ابزارهای اشکال زدایی در این زبان شکایت می کنند و اعتقاد دارند که رسیدگی به خطاها و رفع باگ ها بسیار وقت گیر است.
معایب استفاده از زبان php

کاربردهای زبان برنامه نویسی php

  • مناسب برای پلتفرم های تجارت الکترونیک
  • امکان ایجاد صفحات وب پویا و تعاملی
  • ایجاد فایل های صوتی در وب سایت
  • ساخت وب سایت های رزرو بلیط
  • امکان ساخت نرم افزارهای دسکتاپ
  • مدیریت Database مرکزی
  • محبوب در سیستم های مدیریت محتوا (CMS)
  • ساخت اپلیکیشن های بازی
  • امکان ساخت ربات های Telegram
  • ایجاد قالب و افزونه های مختلف در WordPress
  • جمع آوری فرم های وب
  • مناسب برای ارسال ایمیل
  • هنگام ارسال و دریافت کوکی ها

برخی از وب سایت های معروف که با زبان php ساخته شده اند!

برای لمس دقیق تر محبوبیت این زبان برنامه نویسی چند کاره می توان نگاهی به شرکت های بزرگ متکی به زبان برنامه نویسی php انداخت که چند مورد از آن ها در ادامه مطالب برای اطلاعات تکمیلی شما کاربران عزیز بیان شده است.

1- Facebook

ابر قدرت فیسبوک با 2.45 کاربر ماهانه خود از ماشین مجازی HipHop (HHVM) در نسخه های php خود استفاده می کند و این موضوع در مقیاس پذیری php به ویژه در هنگام مدیریت حجم زیادی از ترافیک و داده قابل مشاهده است.

2- Wikipedia

php یک زبان قابل اعتماد و مقیاس پذیر در برنامه های کاربردی با مقیاس های بزرگ می باشد که می تواند آماری مانند نرخ توسعه 1.9 ویرایش در ثانیه و 594 مقاله جدید در روز را مدیریت کند. به همین دلیل نمی توان سهم زبان php را در موفقیت وب سایت بزرگی مانند ویکی پدیا بی تاثیر دانست.

3- Mailchimp

بیش از 60 درصد صنعت ایمیل در دستان Mailchimp می باشد که بر پایه و اساس زبان قدرتمند php بنا شده است و در سرتاسر دنیا 12 میلیون اشتراک ثابت و فعال دارد.

4- !Yahoo

پورتال خبری و موتور جستجو یاهو در سال 2002 از یک سیستم اختصاصی C++/C به زبان برنامه نویسی php مهاجرت کرد و نتیجه این جابه جایی کاهش هزینه و فعال شدن مقیاس پذیری در تمام خصوصیات این موتور جستجو بود.

5- Slack

Slack یک پلتفرم ارتباطی خریداری شده به قیمت 27.7 میلیارد دلار، توسط شرکت Salesforce است که با سیاست منطق برنامه سمت سرور از زبان برنامه نویسی php استفاده می کند.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) که با زبان php ساخته شده اند!

سیستم مدیریت محتوا CMS به عنوان یک نرم افزار آنلاین به کاربران این امکان را می دهد تا محتوای دیجیتال را با کمترین دانش تخصصی مدیریت کنند. همچنین از طرف دیگر کارایی زبان برنامه نویسی php در CMS های محبوبی مانند وردپرس، دروپال، مجنتو و جوملا ثابت شده است که در ادامه نمونه هایی از این CMS ها بازگو خواهد شد.

1- بهترین وب سایت های WordPress با زبان php

سیستم مدیریت محتوا وردپرس به تنهایی بالغ بر 76.4 درصد از بازار CMS های جهان را برعهد گرفته و از وبلاگ های ساده تا فروشگاه های پیچیده تجاری را در خود جای داده است. از بهترین مثال های این نوع وب سایت ها می توان به مواردی مانند TechCrunch ،New Yorker، شرکت والت دیزنی، BBC America و Sony Music اشاره کرد.

2- بهترین وب سایت های Drupal با زبان php

Drupal یک چارچوب CMS منبع باز مبتنی بر PHP است که بسیاری از پلتفرم های تجارت الکترونیک را تقویت می‌کند و از نمونه های معروف می توان وب سایت های زیر را نام برد: The Economist ،Tesla Motors ،The Weather Channel ،The University of Oxford The Grammy Awards ،Lush ،Entertainment و Intuit Mint 

3- بهترین وب سایت های Magento با زبان php

پلتفرم تجارت الکترونیک منبع باز Magento به زبان php مستند شده است و ابزارها و فریمورک های متعدد php مثل Laminas و Symfony بهره می برد. برندهایی مانند Land Rover, Ford, Coca-Cola, Nike, and Nestle و ... از سیستم مدیریت محتوا Magento استفاده می کنند.

4- بهترین وب سایت های Joomla با زبان php

سیستم مدیریت محتوای منبع باز و محبوب Joomla به زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL یا PostgreSQL استفاده می کند که از بهترین نمونه های آن وب سایت های Holiday Inn ،Ikea ،Harvard University و Pizza Hut می باشد.
معروف ترین وب سایت های php

سخن آخر

آیا هنوز هم با وجود مطالعه این راهنما مطمئن نیستید که کدام زبان برنامه نویسی را برای برنامه وب سفارشی خود انتخاب کنید؟ به توصیه ما قطعاً زبان php به دلیل سادگی و مستندات گسترده ای که دارد شما را شگفت زده خواهد کرد. از همراهی شما در این آموزش جامع آکادمی آترو بسیار ممنونیم و مشتاق خواندن نظرات تان در مورد کاربردهای دیگر زبان برنامه نویسی php هستیم.
چقدر این پست مفید بود؟ روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
پست های پیشنهادی
php چیست
متوسط

php چیست و چه استفاده ای دارد: بررسی جامع

مفهوم کامل زبان php و مزیت های آن نسبت به سایر زبان ها!
تیم محتوا
1403/03/02
پیش نیازهای لازم برای طراحی سایت با لاراول
حرفه‌ای

پیش نیازهای لازم برای طراحی سایت با لاراول

بررسی آموزش پیش نیازهای لازم طراحی سایت با لاراول را به طور ...
تیم محتوا
1403/03/21
آموزش نصب npm در لاراول
حرفه‌ای

آموزش نصب npm در لاراول

دد
تیم محتوا
1403/03/23