معرفی ۸ ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی

معرفی ۸ ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی

جرقه ای که با به وجود آمدن سایت و شبکه های اجتماعی در کسب و کارها و نحوه خدمات رسانی به مردم ایجاد شد، غیر قابل انکار است! اما آیا ساختن سایت و اجرا کردن ایده ها در شبکه های اجتماعی مختلف پایان راه یک ذهن درآمدزا و حرفه ای است؟ هرگز! یکی از دلایلی که بسیاری از بیزینس های امروزی در استراتژی های ارتباطاتی با کاربران شبکه های اجتماعی شکست می خورند عدم استفاده از ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی است. ما در این عنوان قصد داریم تا 8 ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی را به شما معرفی کرده و از اهمیت آن صحبت کنیم. همراه ما بمانید!
انواع ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی

بهترین ابزارهای آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی

SNA اصطلاحی برای تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی است که با کمک 8 ابزار زیر می توانید فاکتورهای زیادی از آن را مورد بحث و بررسی قرار دهید:

1- PARTNER CPRM

برای سازمان هایی که به مشارکت حداکثری مردم در ارتباطات اجتماعی فعالیت می کنند نرم افزار PARTNER CPRM یک راه نجات است، زیرا این ابزار تجزیه و تحلیل با توجه به ساختار ساخته شده بر اساس روش های قوی علم شبکه می تواند پویایی و کیفیت روابط جامعه را بررسی کرده و در اختیار شما قرار دهد. تنها نکته ای که وجود دارد این است که یک نرم افزار مستلزم به یادگیری می باشد و ممکن است مناسب عملکرد گسترده در CRM نباشد.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی PARTNER CPRM

2- Gephi

نرم افزار رایگان و منبع باز Gephi با وجود پلاگین‌ های موجود، ابزاری قدرتمند برای تحلیل‌ های بصری در وب سایت و انواع شبکه های اجتماعی است و با قابلیت نمایش نحوه تکامل شبکه‌ و تجسم های بصری که ارائه می کند مزیت های بسیاری را برای افرادی که می خواهند یک ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی از لحاظ بصری داشته باشند.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی Gephi

3- NodeXL

ابزار NodeXL ویژگی های یکپارچه و همگامی را با Microsoft Excel در اختیار کاربران خود قرار می دهد و به این ترتیب می توانید در زمینه هایی مانند تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی، نقشه برداری شبکه سازمانی، تحقیقات بازار و ... از آن بهره ببرید که کاملاً منطبق بر سیاست های توییتر است. با وجود اینکه منحنی یادگیری بسیار آسانی برای مبتدیان در نظر گرفته اما تنها برای کاربران ویندوز در دسترس است و عملکرد ضعیفی در سیستم عامل های دیگر نشان می دهد.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی NodeXL

4- UCINET

اگر به فکر بدست آوردن معیارهای گسترده و ریزتری از شبکه های اجتماعی و وب سایت خود هستید، ابزار تجزیه و تحلیل UCINET را امتحان کنید! این ابزار حتی با توجه به اینکه یک رابط قدیمی دارد و یادگیری کار با آن زمان بر می باشد، هنوز هم از محبوبیت خاصی برخوردار است و همچنان افراد زیادی از این ابزار به عنوان سنگ بنا تحلیل شبکه های اجتماعی یاد می کنند.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی UCINET

5- Netlytic

این پلتفرم مبتنی بر ابر است و برای بازاریابان، تحلیلگران رسانه های اجتماعی و مدیران حرفه ای طراحی شده است. از بهترین ویژگی های این ابزار می توان به خودکار سازی جمع آوری آمار و سهولت امر اشتراک گذاری اطلاعات دانست. در مقابل لازم به ذکر است که نسخه رایگان آن محدودیت هایی نسبت به خودش دارد و ممکن است نوع تحلیل این ابزار مناسب با همه پلتفرم های اجتماعی نباشد.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی Netlytic

6- SocNetV

اگر در مراحل آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی به دنبال یک ابزار حرفه ای اما سطح ابتدایی می گردید، Social Network Visualizer توصیه متخصصین به شما خواهد بود. از معیارهای که با استفاده از این ابزار به راحتی در اختیار شما قرار می گیرد می توان به مواردی مانند شاخص های مرکزیت، شاخص های انسجام، و الگوریتم های تشخیص در شبکه های اجتماعی اشاره نمود که در بررسی های تخصصی بیشتر با آن ها سر و کار خواهید داشت.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی SocNetV

7- Pajek

نرم افزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی Pajek مناسب مدیریت مجموعه داده های گسترده است، اما ممکن است برای افرادی که سابقه تحلیل شبکه ندارند چالش برانگیز باشد. استفاده از این ابزار رایگان است و می تواند در کنترل هزینه های توسعه دیجیتال مارکتینگ شما بسیار تاثیرگذار باشد. لازم به ذکر است که با توجه به گستردگی مزایا و ویژگی هایی که دارد نیاز به آموزش در این ابزار حرف اول را می زند.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی Pajek

8- Pollinode

آخرین ابزار از لیست 8 تایی نرم افزارهای آنالیز وب سایت و شبکه های اجتماعی در این مقاله، Pollinode است که ابزاری کامل و پیشرفته برای اهداف نظرسنجی و ارائه ویژگی های تحلیلی در پلتفرم های گوناگون می باشد. همانند ابزارهای دیگر نیاز به گذراندن یک دوره یادگیری دارد و می تواند پس از اجرا در کشف و تجزیه و تحلیل شبکه های داخلی سازمانی شما بکار برده شود.
ابزار آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی Pollinode

سخن آخر 

ابزارهای بالا با توجه به تنوع آن ها در زمینه پاسخگویی به نیازها و نحوه استفاده از آن ها در تحلیل و نقشه برداری شبکه های اجتماعی گردآوری شده است که امیدواریم مورد استفاده شما علاقه مندان قرار گرفته باشد. هرکدام از این نرم افزارهای SNA نقاط قوت و منحنی های یادگیری مخصوص به خود را دارند و باید با آزمون و خطا مناسب ترین مورد را برای خود انتخاب کنید. با آموزش های بیشتر در خدمت شما خواهیم بود.
چقدر این پست مفید بود؟ روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
پست های پیشنهادی