بهترین زبان های برنامه نویسی در سال 2024

بهترین زبان های برنامه نویسی

مفهوم و کاربرد زبان های برنامه نویسی

هر زبان برنامه نویسی یک راه برای توسعه دهندگان جهت برقراری ارتباط با رایانه است که شامل مجموعه ای عمیق از قوانین های تعیین شده جهت تبدیل دستورات رشته ای به اقدامات بصری، گرافیکی و یا عملیات خاص می باشد. همچنین شما می توانید با کمک زبان هایی مانند از پایتون گرفته تا ++C اقداماتی در زمینه هک اخلاقی، استراتژی های دفاعی، شناسایی آسیب‌پذیری ها و تقویت سیستم ها در برابر تهدیدات سایبری را فرا بگیرید و با استفاده از این قابلیت ها قفل امنیت اطلاعات را در دستان خود بگیرید.

از کجا بدانیم کدام زبان برنامه نویسی برای ما مناسب تر است؟

علاقه تنها فاکتور انتخاب و ورود به حوزه برنامه نویسی نیست و به روز رسانی های دقیق انجام شده در بازار فناوری موجب دخالت موارد دیگر در تصمیم گیری و یادگیری یک زبان برنامه نویسی شده است. پیشنهاد می کنیم تا موارد زیر را پیش از شروع فرآیند یادگیری در نظر داشته باشید:
  1. اهداف خود را از یادگیری زبان برنامه نویسی درک کنید و آینده شغلی مدنظرتان را ترسیم نمایید.
  2. تحقیقات بازاریابی درستی انجام دهید و زمینه فعالیت خود را محدود کنید.
  3. پیشنهاد می کنیم از زبان های برنامه نویسی ساده ای مانند پایتون و روبی شروع کنید.
  4. از افراد با تجربه و شاغل در این حوزه برای کسب اطلاعات کافی کمک بگیرید.
  5. به یاد داشته باشید که پا گذاشتن در این حوزه به معنی شروع یک پروسه دانش اندوزی بی کران است و همیشه باید در حال یادگیری و تغییر استراتژی باشید.
نحوه انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب

بهترین زبان های برنامه نویسی سال 2024 کدام اند؟

در ادامه لیست محبوب ترین و پر متقاضی ترین زبان های برنامه نویسی و کد نویسی را به صورت کامل در اختیار شما قرار داده ایم که با مطالعه ویژگی های آن ها انتخاب بهتری داشته باشید.

1- JavaScript

یکی از زبان های برنامه نویسی سطح بالا در این دسته، جاوا اسکریپت است که از فناوری های اصلی شبکه جهانی وب به شمار می رود. این زبان در ابتدا فقط برای توسعه مرورگرهای وب استفاده می شد، اما بعدها کارایی آن در استقرار وب سایت سمت سرور و برنامه های غیر مرورگر وب نیز آشکار گردید. با استناد بر آمارگیری های اخیر در حدود 97.8 درصد از سایت های جهان، از زبان جاوا اسکریپت در سمت کلاینت بهره می برند و همین موضوع نمایشگر اهمیت و پرطرفدار بودن این زبان است. 
جالب است بدانید که جاوا اسکریپت ساخته سال 1995 است و در ابتدا با نام LiveScript به عنوان برادر کوچک تر زبان جاوا به همگان معرفی شده بود که بعدها با سیر تکامل توسعه ای که داشت به یک زبان کاملاً مستقل تبدیل شد. این زبان بی نظیر با یادگیری و پیاده سازی آسان می تواند در همه جای وب بکار گرفته شود و تقاضا در سرور وب سایت را کاهش دهد. اما در نظر داشته باشید که ممکن است توسط مرورگرهای مختلف به طور متفاوت تفسیر شود و یکی از چالش های شما در این راه خواهد بود.
زبان برنامه نویسی JavaScript

2- Python

زبان برنامه نویسی پایتون به دلیل خوانایی بالا و انعطاف پذیری که دارد یکی از گزینه های محبوب در میان مبتدیان این حوزه است و ویژگی هایی مانند رایگان بودن، ماژول های پشتیبانی گسترده، توسعه جامعه کاربری، ادغام آسان با خدمات وب، ساختارهای کاربر پسند و برنامه های دسکتاپ مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی، شما را هرچه بیشتر به یادگیری این زبان مشتاق خواهد کرد. 
شما می توانید پس از یادگیری کامل پایتون در زمینه هایی مانند تصویر برداری دو بعدی و انیمیشن های سه بعدی همانند Blender ،Inkscape و Autodesk فعالیت کرده و بازی های ویدیویی محبوبی از جمله Civilization IV ،Vegas Trike و Toontown را ایجاد کنید. همچنین علاوه بر موارد بالا می توانید در زمینه هایی مانند FreeCAD ،Abacus ،YouTube ،Quora Pinterest و Instagram نیز قدم های بزرگی بردارید.
زبان برنامه نویسی پایتون

3- Go

زبان Go از سریع ترین زبان های برنامه نویسی است که اخیراً به دلیل سادگی و توانایی آن در مدیریت سیستم های چند هسته ای، شبکه ای و پایگاه های کد عظیم خود به صورت صعودی رو به رشد می باشد. این زبان در سال 2007 برای API ها و برنامه های کاربردی وب توسعه داده شده است که تحت عنوان Golang نیز شناخته می شود و به لطف ساختار ساده و مدرن مورد استقبال بسیاری از سازمان های بزرگ فناوری قرار گرفته است.
همچنین خالی از لطف نیست که بدانید شرکت هایی مانند Google ،Uber ،Twitch و Dropbox زبان برنامه نویسی Go را برای توسعه اهداف خودشان انتخاب کرده اند و به همین دلیل ادعا می کنیم یکی از گزینه های عالی در برنامه نویس شدن یادگیری زبان Go همراه با اندکی صبر و حوصله است.
زبان برنامه نویسی Go

4- Java

چهارمین گزینه پیشنهادی ما برای شروع به کار در رشته برنامه نویسی، یادگیری زبان همه منظوره Java است که به واسطه شرکت Oracle در میان کاربران شناخته شده است. این زبان شی گرا می تواند بدون توجه به پلتفرم (مک، ویندوز، اندروید، iOS) به دلیل داشتن ویژگی Write Once استانداردهای شما را در برنامه ها را اجرا کند و به طور گسترده عملکرد فوق العاده ای را در توسعه وب، برنامه های کاربردی و داده های بزرگ به نمایش بگذارد.
آمازون، توییتر، یوتیوب و ... همگی از طرفداران زبان جاوا هستند و حتی متخصصین مربوطه استفاده از فریمورک های جدید جاوا مانند Spring ،Struts و Hibernate را نیز به همگان توصیه می کنند. بنابراین اگر مصمم به یادگیری و کسب مهارت کدنویسی با زبان پیچیده اما پرمتقاضی جاوا هستید می توانید با اندکی تلاش به مقصود خود برسید و علاوه بر احساس رضایت از حرفه خود درآمدهای بالایی را نیز کسب کنید.
زبان برنامه نویسی جاوا

5- Kotlin

اگر نیم نگاهی به سال 2011 بیندازیم دریافت می کنیم که JetBrains زبانی را با نام Project Kotlin معرفی نموده که پس از صرف زمان زیاد در توسعه آن در نهایت سال 2016 را برای انتشار رسمی زبان انتخاب کرده است. Project Kotlin که آن را به اختصار Kotlin نیز می نامیم و علاوه بر سازگاری با جاوا به هدف بهتر بودن از زبان اصلی جاوا ساخته شده است که در این خصوص اختلاف نظراتی نیز وجود دارد.
بیشتر برنامه های گوگل و سازمان های معروفی مانند Coursera ،Pinterest و PostMates بر اساس برنامه Kotlin تنظیم شده است و از این زبان می توان در برنامه های اندروید، برنامه های کاربردی وب، برنامه های دسکتاپ و توسعه برنامه های سمت سرور به شکل حرفه ای و بدون محدودیت استفاده کرد.
زبان برنامه نویسی Kotlin

6- PHP

در نظر بسیاری از توسعه دهندگان یادگیری زبان برنامه نویسی PHP از ضروریات این حوزه است! زیرا در حال حاضر بیش از 80 درصد وب سایت ها در اینترنت از جمله سایت های برجسته ای مانند فیس بوک و یاهو، زبان PHP را ترجیح داده اند و این موضوع اهمیت آن را ثابت می کند. همچنین می توانیم برای اهدافی مانند ایجاد اسکریپت های سمت سرور، اسکریپت های خط فرمان و توسعه برنامه های دسکتاپ آموزش PHP را جدی بگیریم.
با توجه به تجربیات و نظرات کاربران، روند یادگیری زبان برنامه نویسی PHP کاملاً مناسب کاربران مبتدی می باشد و می توان با استفاده از منابع آموزشی زیادی که وجود دارد به تسلط لازم دست پیدا کرد، اما در نظر داشته باشید که مدیریت ضعیف خطا شما را از مدیریت برنامه های زیاد توسط PHP منع خواهد کرد.
زبان برنامه نویسی PHP

7- #C

سی شارپ در دهه 2000 توسط مایکروسافت به دلیل پشتیبانی از مفاهیم برنامه نویسی شی گرا به شهرت پیش بینی نشده ای رسید و هم اکنون به عنوان یکی از از پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی برای فریم ورک دات نت شناخته می شود. Anders Hejlsberg که خالق برنامه سی شارپ است ادعا دارد که این زبان برنامه نویسی وجه شباهت بسیار زیادی با ++C داشته و می تواند با کمک محیط توسعه یکپارچه ++Microsoft Visual C، در انواع برنامه های کاربردی مانند ویندوز، اندروید و iOS بکار برده شود.
بنابراین هیچ بعید نیست که با توجه به ویژگی های ذکر شده در قسمت بالا شرکت هایی مانند Bing ،Dell ،Visual Studio و MarketWatch نیز زبان سی شارپ را در جهت توسعه برنامه های خود ترجیح داده باشند. پس اگر تصمیم به پیشبرد دانش خود در زمینه سی شارپ را قطعی کرده اید به شما تبریک می گویم! اما باید در نظر داشته باشید که انعطاف پذیری این زبان به علت چارچوب Net مایکروسافت محدودیت های خاص خود را دارد.
زبان برنامه نویسی سی شارپ

8- Swift

از زمانی که Swift به عنوان 10 زبان برنامه نویسی برتر در رتبه بندی ماهانه TIOBE Index معرفی شد چند سال می گذرد! ولی باز هم با این وجود یکی از محبوب ترین زبان ها در برقراری ارتباطات انسان و سیستم ها می باشد و حتی در سال 2014 شرکت اپل نیز از آن برای برنامه های لینوکس و مک خود استفاده کرد. 
در روند یادگیری این زبان به مهارت‌های کدنویسی کمتری نیاز خواهید داشت و این یکی از نکات مثبت ترغیب کننده برای شروع به یادگیری است. از طرفی می توانید ویژگی هایی مانند IBM Swift Sandbox و IBM Bluemix را به راحتی اجرا کرده و جذابیت های آن را در برنامه هایی مثل WordPress ،Mozilla Firefox ،SoundCloud و حتی در بازی Flappy Bird مشاهده نمایید.
زبان برنامه نویسی Swift

9- R

R یک زبان برنامه نویسی نشات گرفته از نسخه متفاوت زبان S می باشد و حتی جالب است بدانید که برخی از کدهای موجود در زبان S بدون ذره ای تغییر در R نیز بکار برده می شوند! شما می توانید با توجه به برنامه های کدگذاری شده در R از ویژگی هایی مانند پردازش آمار از جمله مدل سازی خطی و غیر خطی، محاسبه، آزمایش، تجسم، تجزیه و تحلیل کرده و با تعدادی از پایگاه های ارتباط برقرار کنید.
یکی از نکات مثبت دیگر این زبان داشتن جامعه آنلاین فعال و بزرگ آن برای ایجاد اشتراک گذاری تجربیات سطح بالا در هنگام یادگیری مهارت‌های جدید می باشد که زمان بندی رسیدن به تسلط را کاهش خواهد داد. همچنین در صورتی که پیش از شروع به آموزش R با زبان های جاوا اسکریپت یا پایتون آشنا هستید صرفه جویی زیادی در زمان یادگیری خواهید داشت.
زبان برنامه نویسی R

10- C و ++C

آخرین مورد از لیست برترین زبان های برنامه نویسی سال 2024 در این راهنما جامع، زبان های C و ++C می باشد که از این دسته بندی کلی از زبان C به عنوان قدیمی ترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی در دنیا نام برده می شود. زبان C مادر تمام زبان های C# ،Java و JavaScript است که یک نسخه پیشرفته به نام ++C را عرضه کرده است.
هر چند بسیاری از توسعه دهندگان معتقداند که یادگیری زبان C اهمیت خود را از دست داده است، اما باز هم عده ای دیگر بر این باورند که زبان C، پایه و اساس هر فعالیت گسترده در علوم کامپیوتر و برنامه نویسی می باشد. همچنین محصولات تجاری مانند Firefox ،Adobe و Video Game های موجود در عصر تکنولوژی نمونه ای بارز از بکارگیری این زبان های شگفت انگیز هستند که کاربران زیادی را به سمت خودش تشویق می کند.
زبان برنامه نویسی C و ++C

سخن آخر

در این مقاله سعی در این داشته ایم تا یک نگاه بی طرفانه به عمق ویژگی های هر یک از 10 زبان برتر سال 2024 عرضه کنیم که امیدواریم در نحوه تصمیم گیری شما عزیزان کاربردی بوده باشد. در نظر داشته باشید که تمامی نکات و بررسی های انجام شده با استفاده از منابع آماری موثق که از طرف جمعی از متخصصین حوزه صورت گرفته است اما در نهایت این شما هستید که انتخاب نهایی را انجام خواهید داد.
چقدر این پست مفید بود؟ روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
پست های پیشنهادی